اندازه گیری و آنالیز ترکیبات بدن با دستگاه بیوامپدانس

1399/05/19 در ساعت 00:30:00

اندازه گیری و آنالیز ترکیبات بدن مانند میزان آب بافت ها، چربی نواحی مختلف و میزان ماهیچه های بدن با دستگاه بیوامپدانس

اندازه گیری و آنالیز ترکیبات بدن با دستگاه بیوامپدانس

دستگاه آنالیز ترکیبات و آب بدن مدل InBody S10 پیشرفته ترین دستگاه آنالیز بدن است که به دلیل استفاده از گستره ای از فرکانس های بالا و پایین (از فرکانس یک کیلوهرتز تا یک مگاهرتز) توانایی آنالیز ترکیبات و آب بدن با جزئیات و دقت فوق العاده بالایی را داراست.دستگاه InBody S10 که دارای تأییدیه های معتبر بین المللی از جمله FDA آمریکا و Medical CE SGS UK می باشد، به عنوان یک دستگاه آنالیز ترکیبات و آب بدن پرتابل و قابل استفاده برای بیماران بستری، مسن، بیماران دیالیزی، معلولین و بیمارانی که توانایی ایستادن ندارند نظیر بیماران بستری در ICU و CCU طراحی و تولید شده است تا بتوان تست InBody را در وضعیت خوابیده نیز انجام داد. دستگاه InBody S10 علاوه بر الکترودهای تماسی (Touch)، دارای الکترودهای چسبی (Adhesive) نیز می باشد که در نتیجه این دستگاه را برای آنالیز بیماران دارای نقص عضو نیز مناسب نموده است.

بیشترین مورد استفاده از دستگاه InBody S10 برای بیماران دیالیزی است که از آن برای آنالیز عدم تعادل آب بدن با استفاده از نسبت ECW کل بدن و بخش های مختلف بدن، محاسبه وزن خشک و پی بردن به مشکلات گردش خون در اندام ها مثلا پیش بینی زودهنگام DVT و CVS استفاده می نمایند. همچنین می توان با استفاده از پارامتر بسیار مهم زاویه فازی (Phase Angle) ارزیابی وضعیت تغذیه ای بیماران را انجام داد. از جمله دستاوردهای جدید و جالب با دستگاه InBody S10 امکان محاسبه فاکتور GFR بیماران کلیوی برای تعیین کراتینین خون و میزان صحت عملکرد کلیه های فرد تنها در چند دقیقه می باشد. آنالیز InBody برای بیماران دیالیزی را باید بعد از دیالیز که بیمار به مدت ۳ الی ۴ ساعت در وضعیت خوابیده تحت دیالیز بوده انجام داد.

اطلاعات مربوط به آب کل بدن، آب داخل سلولی و آب خارج سلولی که توسط دستگاه InBody S10 داده می شود، در ارزیابی تعادل آب بدن بیماران ادماتوس مفید می باشد. این اطلاعات برای بیماران دیالیزی اهمیت ویژه ای دارد. قبل از دیالیز، تجمعی از مواد زائد و مایعات بینابینی در بدن مریض وجود دارد و بعد از دیالیز، آب جمع شده از بدن خارج می شود. در این صورت، می توان برآورد نمود که آیا نسبت آب خارج سلولی به آب داخل سلولی به بازه نرمال آن رسیده است یا خیر و از این اطلاعات به عنوان مرجعی برای تعیین وزن خشک استفاده نمود.

به علاوه، بیماران دارای مشکلات کبدی معمولا تورم و آسیت دارند، اما مشکل اینجاست که این علائم معمولا به صورت بصری قابل روئت نیستند . اما مقالاتی چاپ شده اند که پیشنهاد می دهند که نسبت ECW/TBW اندازه گیری شده توسط دستگاه InBody S10 در بیماران با علائم جدی تر سیروز و شرایط حادتر آسیت بالاتر می باشد. در کتب دانشگاهی جدید (در ایران و جهان) کاربرد روش BIA و دستگاه InBody S10 در پیوند کلیه و تشخیص سارکوپنی در این بیماران مورد بحث فراوان قرار گرفته است.  همچنین نسبت های ECW/TBW بخش های مختلف بدن برای مقایسه قبل و بعد از درمان بازتوانی در بیماران مبتلا به لنفوم مورد استفاده قرار می گیرند.

با استفاده آنالیز وضعیت عضلات و چربی و در نظر گرفتن پارامتر Phase Angle برای بیماران بستری در ICU می توان از اطلاعات ارائه شده توسط دستگاه InBody S10 برای تعیین دقیق دوز داروهای بیهوشی استفاده نمود.

مجموعه این عوامل دستگاه InBody S10 را به یک ابزار تشخیصی غیرتهاجمی ارزشمند جهت کاربرد در بخش های مختلف بیمارستانی از جمله بخش تغذیه جهت ارزیابی وضعیت تغذیه ای بیماران بستری و سرپایی در بخش ها و کلینیک ها، بخش دیالیز و نفرولوژی، بخش طب فیزیکی و بازتوانی، بخش ارتوپدی، بخش مراقبت های ویژه ICU و CCU تبدیل نموده است.


ویژگی های دستگاه

. محاسبه جداگانه میزان آب کلی بدن و بخش بخش قسمتهای مختلف بدن
. نسبت آب داخل سلولی به خارج سلولی جهت تعیین وزن ایده آل توده خشک بدن
. محاسبه جداگانه میزان آب داخل سلولی و خارج سلولی
. دارای برنامه دیالیز جهت ارزیابی بیمار دیالیزی (قبل، بعد و در حین دیالیز)
. قابلیت ارزیابی تاریخچه بیمار توسط نمودار
. قابلیت انتخاب وضعیت قرارگیری بیمار به سه صورت خوابیده، نشسته و ایستاده
. قابلیت ارائه سه برگه گزارش مختلف برای نتایج: یک برگه گزارش جهت آنالیز ترکیبات بدن و برگه گزارش جهت ارزیابی میزان آب بدن
. سرعت بالای ارائه نتایج (۱۱۰ ثانیه)
 


پارامترهایی که توسط دستگاه اندازه گیری می شوند

. میزان آب داخل و خارج سلولی، میزان کلی آب بدن، میزان پروتئین و مواد معدنی، میزان چربی بدن، توده قسمت بدون چربی
. توده عضلات اسکلتی، توده چربی بدن، درصد توده چربی، شاخص توده بدن (BMI)، آنالیز بخش بخش قسمت های بدون چربی
. آنالیز میزان آب هر قسمت از بدن
. ارزیابی توده سلول های بدن (BCM)، محتوای مواد معدنی استخوان (BMC)، اندازه گیری دور بازو (AC)، محیط بخش عضلانی بازو (AMC)
. دور کمر، میزان چربی احشایی، میزان متابولیسم پایه (BMR)، نسبت آب کل بدن به وزن توده بدون چربی (TBW/FFM)
. تاریخچه میزان آب بدن، امپدانس مناطق مختلف بدن
. زاویه فازی Phase Angle (تعیین میزان مقاومت غشاء سلولی)

 

منبع:

https://www.inbody.com/global/main/main.aspx

نظر جدید
0%