اندازه گیری فشار خون با دستگاه اسیلومتری

1398/12/17 در ساعت 11:03:00

اندازه گیری فشار خون با دستگاه اسیلومتری و تشخیص فشار خون، نظم ریتم قلبی، و سنجش سلامت عروق محیطی

اندازه گیری فشار خون با دستگاه اسیلومتری

این دستگاه از برند microlife بوده و به گونه ای طراحی شده است که به کامپیوتر وصل شده و تمام نتایج در سیستم کلینیک ذخیره می شود و می تواند در سه حالت زیر فشار خون را بسنجد:

1- نیمه اتوماتیک: در این حالت دستگاه به صورت خودکار کاف را باد می کند اما پزشک با گوشی پزشکی فشار سیستول و دیاستول را تعیین می کند.

2- کاملا اتوماتیک: در این حالت فشار خون از هر دو دست به صورت هم زمان گرفته می شود، پس از آن فشار خون تنها از دستی که فشار خون بالاتری را نشان داده، گرفته می شود. اگر اختلاف فشار خون دو دست زیاد بود پزشک باید به دنبال علت آن باشد.

3- روتین: در این حالت دستگاه به مریض وصل می شود و پزشک یا پرستار از اتاق خارج می شود تا بیمار در اتاق تنها باشد. فشار خون سه بار گرفته می شود و میانگین آن توسط دستگاه گرفته و گزارش می شود. در این حالت فشار خون به حالت همیشگی نزدیکتر خواهد بود و احتمال بروز فشار خون روپوش سفید و یا فشار خون مخفی کمتر خواهد شد.

این دستگاه می تواند ریتم نامنظم قلب (afib) را تشخیص دهد. به طور مثال مراجعی 80ساله با سابقه سکته مغزی جهت کنترل فشار خون به کلینیک مراجعه کرده بود. با این دستگاه متخصصان ما توانستند ریتم نامنظم در ضربان قلب بیمار را که باعث سکته مغزی شده بود بیابند و داروها و درمان های لازم را برای او انجام دهند. 

از امکانات دیگر این دستگاه سنجش عروق محیطی (ABI) است. در این حالت فشار خون از دست و مچ پا به صورت هم زمان گرفته و نسبت آن محاسبه می شود. در صورتی که این نسبت کمتر از 0.9 باشد نشانه بیماری عروق محیطی (pad) است و باید سریعا به درمان آن پرداخته شود، چرا که این بیماری می تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. 

 

 

منابع:

 

www.microlife.com

 

www.heart.org/en/health-topics/atrial-fibrillation/what-is-atrial-fibrillation

نظر جدید
0%