هولتر مانیتورینگ

1399/05/19 در ساعت 12:00:00

مقادیر فشار خون طی شبانه روز تغییر کرده و بسته به شرایط محیط و استرس ها و فعالیت های فرد می تواند در طیف نسبتا وسیعی تغییر کند. دستگاه هولتر مانیتورینگ می تواند این تغییرات را به صورت شبانه روزی ثبت کند در نتیجه پزشک به درستی می تواند درمان را پیگیری کند.

هولتر مانیتورینگ

از آنجا که فشار خون در ساعات شبانه روز و در فصل‌های مختلف متغیر است و همچنین حضور پزشک در افزایش فشار خونی که خود اندازه می‌گیرد تاثیر‌گذار است (فشار خون روپوش سفید) لذا امروزه استفاده از روش اندازه‌گیری فشار خون در کلینیک به تنهایی، امری نادرست میباشد و روز به روز اهمیت روش‌های اندازه‌گیری خارج از کلینیک بارزتر می‌شود، به طوریکه در مطالعه اخیر که روی64 هزار فرد با پیگیری 5 ساله انجام شده بود کاملا نشان داده شد که هولتر مانیتورینگ 24 ساعته فشار خون برتری بارزی بر اندازه‌گیری فشار‌خون در کلینیک در پیش‌بینی بیماری‌های خطرناکی که در بسیاری موارد سبب مرگ می‌شوند، دارد.

در اینجا به چند نمونه از بیماری‌های مرتبط با فشار خون که تنها توسط هولتر مانیتورینگ تشخیص آن ممکن شده اشاره خواهیم کرد.

برخی از افراد پس از مصرف غذا دچار افت فشار فاحش و علامتدار فشارخون می گردند. در برخی از سالمندان دیده شده است که پس از مصرف غذا تا 25 میلی‌متر جیوه افت فشارخون داشته‌اند. این پدیده را می‌توان به وسیله هولتر مانیتورینگ شناسایی کرد و جهت درمان ویژه آن‌ها اقدام نمود.

اغلب در طول شب فشارخون درصدی افت می‌کند ( با توجه به کاهش استرس و فعالیت). اگر فشار خون در طول شب به اندازه‌ای که باید کاهش نیابد و فشار خون شبانه فرد با فشار خون روزانه او تفاوت چندانی نداشته باشد، فرد در خطر سکته‌های قلبی و مغزی، افزایش حجم بطن چپ، و مشکلات کلیوی قرار خواهد گرفت.

اگر فشارخون شبانه به جای اینکه افت داشته باشد بالاتر از روزانه برود به این حالت افت معکوس یا افزایش فشار شبانه گویند که بدترین خطر حوادث قلبی و مغزی را دارد.

همچنین در فرد سالم هنگام بیدار شدن از خواب افزایش فشار خون مشاهده می‌شود. افزایش بیش از حد طبیعی فشار خون به دنبال بیدار شدن احتمال وقوع سکته صبح‌گاهی را افزایش می‌دهد.

نظر جدید
0%