منظور از افزایش فشار خون و تعریف آن چیست؟

1399/01/14 در ساعت 01:30:00

تعریف اولیه از فشار خون. چه زمانی فرد دچار فشار خون بالا است؟

منظور از افزایش فشار خون و تعریف آن چیست؟

فشار خون بالا شرایطی است که شما را در ریسک بیماری حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی قرار می‌دهد. هر چند این بیماری معمولا علامتی ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند بسیار پر خطر باشد. بنابراین همواره باید جدی گرفته شود.

پزشک و یا پرستار شما فشار خون شما را با خواندن دو عدد اعلام می‌کنند. برای مثال: دوازده بر روی هشت. عدد اول(فشار سیستول) اندازه فشار خون شریان‌ها در هنگام انقباض قلب شماست و عدد دوم (فشار دیاستول) اندازه فشار خون در شریان‌های بدن شما در هنگام انبساط قلب است.

 

 

اگر فشار خون به صورت پایدار بالاتر از ۱۳۰ سیستول و ۸۰ دیاستول قرار گیرد پاتولوژی و بیماری محسوب می‌گردد. به عارضه افزایش فشار خون بیش از حد طبیعی، فشار خون بالا یا پر فشاری خون (hypertension)، گفته می‌شود.

در این جدول تعریف فشار خون نرمال و بالا از نظر پزشکان نشان داده شده است.

 

 

  • اندازه فشار خون عادی در فرد سالم عبارت است از:

فشار خون بالای کمتر از 120میلی متر جیوه و فشار خون پایین کمتر از 80 میلی متر جیوه

  • فشار خون افزایش یافته (که هنوز به حد بیماری نرسیده است):

پزشک یا پرستار شما این عبارت را به عنوان یک هشدار برای شما به کار می‌برد و به این معناست که شما هنوز مبتلا به بیماری پرفشاری خون نیستید، ولی فشار شما به اندازه‌ای که باید در یک فرد سالم پایین باشد، نیست. در این شرایط، فشار بالا بین 120 الی 1۲9 میلی متر جیوه و فشار پایین کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه می باشد.

این شرایط در اغلب اوقات نیاز به درمان دارویی ندارد ولی احتمال اینکه این فرد در آینده مبتلا به بیماری فشار خون شود بالاست و باید به صورت مرتب فشار خون خود را زیر نظر پزشک اندازه‌گیری کند تا در صورت نیاز درمان شروع شود. 

به علاوه این افراد باید مراقبت‌های لازم از نظر کنترل تغذیه و فعالیت مناسب تحت نظر پزشک معالج داشته باشند تا احتمال ابتلا به بیماری فشار خون در آینده در آن‌ها کمتر شود.

  • بیماری پرفشاری خون:

➢ درجه یک: فشار بالای بین 1۳9- 1۳0 میلی متر جیوه یا فشار پایین ۸9- ۸0 میلیمتر جیوه

➢ درجه دو:  فشار بالای بزرگتر یا مساوی ۱۴۰ میلی متر جیوه یا فشار پایین بزرگتر یا مساوی ۹0 میلیمتر جیوه

 

 

درمان فشار خون در همه موارد فشار خون بزرگتر یا مساوی ۱۴۰ روی ۹۰ اجباری است. در شرایطی که فشار خون بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ روی ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد، در صورتی که بیمار فاکتورهای خطر دیگر بیماری قلبی عروقی هم داشته باشد باید درمان فشار خون شروع شود. در غیر این صورت توصیه می شود هر ۳ تا ۶ ماه توسط پزشک ویزیت شود تا در صورت نیاز درمان شروع شود.

 

رژیم فستینگ کاهش وزن سریع

1403/07/11 در ساعت 18:52:26

رژیم فستینگ شامل دوره‌های روزه‌داری و غذا خوردن است که به کاهش وزن و بهبود سلامت کمک می‌کند، اما ممکن است باعث گرسنگی و افت قند خون شود. مشاوره پزشکی توصیه می‌شود

رژیم فستینگ کاهش وزن سریع

آیا قرص‌های فشار خون را می‌توان قطع کرد؟

1403/06/29 در ساعت 18:59:22

مصرف داروهای فشار خون معمولاً مادام‌العمر است، اما در شرایط خاص ممکن است پزشک تصمیم به کاهش یا قطع دارو بگیرد

آیا قرص‌های فشار خون را می‌توان قطع کرد؟

قرص آملودیپین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آملودیپین

1403/06/25 در ساعت 16:16:18

آملودیپین دارویی برای کاهش فشار خون و درمان آنژین است. این دارو با گشاد کردن عروق خونی، فشار خون را پایین می‌آورد و جریان خون به قلب را بهبود می‌بخشد. عوارض جانبی شامل سردرد و ورم پاهاست. مصرف منظم طبق دستور پزشک ضروری است

قرص آملودیپین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آملودیپین

بررسی جامع لوزارتان قرص فشار خون

1403/06/10 در ساعت 06:52:20

کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری لوزارتان (Losartan)

 بررسی جامع لوزارتان قرص فشار خون

دفع پروتئین در ادرار: از علل و علائم تا روش‌های درمانی موثر

1403/05/10 در ساعت 21:06:05

پروتئینوری یا دفع پروتئین در ادرار، وضعیتی است که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های کلیوی، دیابت و فشار خون بالا رخ دهد. این مقاله به بررسی علل، علائم و روش‌های درمانی آن پرداخته است

دفع پروتئین در ادرار:  از علل و علائم تا روش‌های درمانی موثر

کراتینین بالا

1403/05/01 در ساعت 00:47:17

افزایش کراتینین در خون نشان‌دهنده مشکلات کلیوی است. این ماده از تجزیه کراتین در عضلات تولید می‌شود و کلیه‌ها آن را دفع می‌کنند. دلایل افزایش کراتینین شامل کم‌آبی، نارسایی قلبی، بیماری‌های کلیوی، و انسداد ادراری است. این وضعیت می‌تواند به نارسایی کلیوی منجر شود.

کراتینین بالا
نظر جدید
0%